Muda, Het Is Er Meer Dan Je Ooit Had Kunnen Vermoeden!

Muda, 7 verspillingenMuda, één woord, vier letters. Klinkt wat vreemd – tja het is Japans – en ik krijg er de zenuwen van. Maar wat is het nu eigenlijk? Het is het enige Japanse woord dat je goed tussen je oren moet knopen, je mag het niet vergeten, want: 

Muda = Verspilling

Nu begrijp je ook meteen waarom ik er de zenuwen van krijg. Muda is dé reden dat veel organisaties hebben te kampen met hoge voorraden, hoge kosten, kwaliteitsproblemen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Twee typen muda

Maar op zichzelf klinkt Muda natuurlijk nog vaag,  want hoe zie je het in een bedrijf terug. En nog belangrijker, hoe kunnen we het elimineren.  Om te beginnen een specifiekere definitie door J.P. Womack & D.T. Jones:

“Muda is elke menselijke activiteit die middelen opslorpt, maar geen waarde creëert.”

Dit is misschien niet de meest uitgebreide definitie, maar Womack en Jones leggen hiermee wel de vinger op de zere plek.  Zie verspilling als alles waar de klant eigenlijk niet voor wil betalen. Over dit fenomeen – The Voice of The Customer genaamd – zal ik ook nog verschillende blogs schrijven.

Voortbouwend op deze definitie is Muda in te delen in twee categorieën.

    • Type 1: Activiteiten die geen waarde creëren, maar door de huidige technologie en productiemiddelen niet te vermijden is.
    • Type 2: Activiteiten die geen waarde creëren en onmiddellijk of met kleine moeite verwijderd kunnen worden.

7 verspillingen

Type 2 Muda is daarnaast nog verder uit te splitsen naar zaken die iedereen wel herkent in een bedrijf. Het zijn de activiteiten die iedereen als normaal beschouwd, maar die eigenlijk volledig onnodig en duur zijn.

    • Overproductie: Meer produceren dan de klant vraagt, of te snel produceren zodat je tijd overhoud. Bijvoorbeeld het produceren van 25 auto’s terwijl de klant er maar 10 nodig heeft, vaak onder het mom van: “Nu zijn we toch bezig.”
    • Vervoer: Iedere vorm van verplaatsing is een verspilling. Denk daarbij aan het verplaatsen van halffabricaten naar het magazijn, om ze vervolgens twee dagen laten weer terug naar de productievloer te halen.
    • Voorraad: Alle producten of halffabricaten die meer zijn dan het minimum dat nodig is om aan de opdracht van klant te voldoen is te zien als verspilling. Voor hoeveel geld zou er in het gemiddelde productiebedrijf op de plank liggen?
    • Wachten: Iedereen heeft een hekel aan wachten. Wachten op de bus, trein, je vrouw ( ;) ). Wachten is echter wel een veel voorkomende vorm van verspilling, denk maar eens aan het wachten op bijvoorbeeld een bouwtekening.
    • Overbewerking: Je kent deze vorm van verspilling vast wel uit eigen ervaring. Je brengt je auto naar de garage voor een apk keuring en als je terugkomt liggen er nieuwe banden onder, is de distributieriem vervangen en hebben ze je olie ververst. Overbewerking is het doen van overbodige en niet waarde toevoegende handelingen waar de klant niet om gevraagd heeft.
    • Correctie: Het gaat hier om alle mogelijke vormen van verbeteren van het opnieuw verpakken van goederen tot het verbeteren van een typfoutje. Als je alles in één keer goed doet kun je een hoop geld besparen.
    • Beweging: Beweging als verspilling kom je tegen in veel verschillende vormen. Hoever staat bijvoorbeeld jouw printer van je af op kantoor? En hoe vaak per dag loop je daar naartoe en weer terug? Snap je ;)
    • Talent: Deze verspilling is eigenlijk pas later aan de originele 7 verspillingen toegevoegd. Het gaat hier om iedere situatie waarin het talent en kunde van een werknemer niet ten volste wordt uitgedaagd en benut. Denk bijvoorbeeld aan papierwerk voor lassers, het zijn tenslotte lassers, geen administrateurs.

Tot slot

Na het lezen van dit overzicht heb je in ieder geval een goed idee over wat verspilling is – althans, dat hoop ik ;) . Waarschijnlijk zit je nu wel met een hoop vragen, je ziet een hoop tegenstrijdigheden en je bent er niet zeker van of het hele Lean wel zo goed gaat werken als het zo simpel is.

Dat is normaal! Lean vereist een andere manier van denken, de zogenaamde paradigma shift. Ga eerst maar eens in je eigen organisatie kijken welke verspillingen je ziet. Je zult er waarschijnlijk van schrikken en denken: “Dat ik dit niet eerder heb gezien!”

Succes, en laat me weten wat je zoal gevonden hebt.

Geplaatst op by Rick Konings in Lean invoeren, Lean thinking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

15.417 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.