Wat We Van McDonalds Kunnen Leren, De Toepassing Van Kanban

Kanban bij McDonaldsTja, ik moet iets bekennen. Af en toe houd ik er van om na het stappen even lekker een hamburger te pakken bij de McDonalds. Niet heel gezond natuurlijk, maar wel lekker, en interessant! Want nu iedereen zijn goede voornemens – net zoals ieder jaar – waarschijnlijk wel weer heeft gedumpt krijgen ze het bij de grootste fastfood-keten van de wereld natuurlijk ook weer drukker. Maar hoe gaat McDonalds bijvoorbeeld om met de topdrukte die ze af en toe te verwerken krijgen. 

Lean wordt, anders dan de naam Lean Manufacturing doet vermoeden, niet alleen binnen industriële productiebedrijven toegepast. Zo zijn er natuurlijk de leanprojecten binnen ziekenhuizen of kantooromgevingen. Maar ook dichter bij huis wordt Lean meer en meer toegepast, denk bijvoorbeeld aan logistieke processen bij supermarkten en niet te vergeten natuurlijk McDonalds.

Van Push naar Pull

Je kent het wel, lange rijen en toch snel aan de beurt voor een vette hap bij de plaatselijke McDonalds.

Hoe doen ze dat nou?

Daar gebruiken ze Lean voor, Kanban om precies te zijn!

In het gevecht tegen de verspillingen is een McDonalds restaurant geheel ingericht op het toepassen van Pull. Kort gezegd is pull een strategie waarbij de klant wordt trigger wordt van je proces. Het proces wordt dus pas in actie gezet wanneer de klant daadwerkelijk iets wil kopen en vervolgens levert de organisatie precies dat wat de klant vraagt.

In de meest ideale situatie zou dit proces plaatsvinden zonder voorraad, maar in de praktijk is dit natuurlijk niet haalbaar en moet er iets anders verzonnen worden. Dat is Kanban. Het woord Kanban komt uit het Japans en betekend vrij vertaald “kaartje” of “signaal”. Het is een middel om productie en transport van goederen in pull-systemen aan te sturen door middel van een fysiek signaal, de Kanbankaart.

Kanban bij McDonalds

Maar hoe werkt dit alles nu in de restaurants van deze fastfoodreus? Eigenlijk heel simpel zoals je in het schema hieronder kunt zien (Copywright VLM).

Kanban bij McDonalds

  1. Een volle voorraad, er zijn op dit moment nog 5 BigMac’s beschikbaar.
  2. 1 BigMac wordt verkocht, er is nog niets aan de hand.
  3. Een tweede BigMac wordt nu verkocht, nog steeds geen probleem.
  4. De derde BigMac wordt verkocht en de (groene) Kanban-kaart  (in het geval van McDonalds zijn dat de bekende metalen plaatjes tussen de hamburgers) komt tevoorschijn.
  5. De Kanban-kaart is het teken voor de keuken om 3 nieuwe BigMac’s klaar te maken;
  6. De voorraad BigMac’s wordt weer aangevuld met 3 stuks en een nieuwe Kanban-kaart wordt weer na de eerste 3 hamburgers geplaatst.
  7. We zijn weer terug bij de beginsituatie zoals in het eerste plaatje.

Standard Work

Een andere Lean tool die bij McDonalds wordt gebruikt is natuurlijk standard work. Zoals je weet kun je bij McDonalds alleen kiezen uit bepaalde menu’s met een bepaalde hamburger. Een pure vorm van standaardisatie dus. En bij McDonalds gaan ze daar erg ver in!

McDonalds geeft dit namelijk vorm door middel van een standardisatieboek. In dit boek staan alle recepten en werkwijzen zeer uitgebreid beschreven. Ieder plakje kaas, ieder schijfje augurk en iedere druppel saus die op een hamburger terecht moeten komen staat beschreven. Hierdoor smaakt een BigMac in China exact hetzelfde als een BigMac in de Verenigde Staten of in Nederland.

 

Kanban McDonalds

Commitment van en naar Medewerkers

McDonalds streeft naar commitment, en dat gaat twee kanten op. Commitment van de medewerkers naar het bedrijf, en commitment van het bedrijf naar zijn medewerkers. Geheel volgens de principes die bij Toyota zijn ontstaan onderkent McDonalds de waarde van zijn medewerkers, en hecht de organisatie dan ook grote waarde aan zaken als samenwerking en betrokkenheid.

Dat zie je ook terug in de keuken, waar iedere werknemer verantwoordelijk is voor zijn eigen taak op zijn eigen plek, maar waar dankzij de uitgebreide training in verschillende vaardigheden deze medewerkers ook op andere plaatsen in het proces kunnen worden ingezet.

Tot slot

Zelf vind ik zulke inkijken als deze bij andere organisaties erg interessant. Niets is er leuker dan een bedrijf door te lichten en te leren van hoe zij het doen. Daarom is mijn vraag ook of jullie meer van dit soort voorbeelden weten, geef deze dan aan in een reactie. Hoe meer hoe beter, dan leren we van elkaar!

Tot de volgende keer,

Rick

Geplaatst op by Rick Konings in Kanban, Lean invoeren, Lean Manufacturing, Pull

One comment on “Wat We Van McDonalds Kunnen Leren, De Toepassing Van Kanban

  1. Micha on said:

    Een kleine aanvulling op je verhaal. Die metalen plaatjes die tussen de burgers worden geplaatst hebben niks met een kanban kaartje te maken. Deze representeren slechts de houdbaarheid van de burgers.
    De trigger om een nieuwe lading Big Macs te produceren kan twee andere oorzaken hebben. Er hangt een scherm met hierop de voorspelling van de te verkopen burgers in de komende 10 minuten. Als er dus 3 burgers uit de bin zouden gaan, en op het scherm staat dat er 5 burgers verkocht gaan worden betekent dit dus automatisch dat er 3 gemaakt moeten worden.
    De beslissing om meer burgers te maken kan ook bij de medewerker zelf liggen. Als deze persoon ziet dat er veel mensen binnenkomen kan diegene de beslissing maken om meer burgers op voorraad te maken. Er wordt wel degelijk kanban gebruikt binnen de Mc, maar niet op de manier die u eerder heeft beschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

15.237 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.