Lean en ISO9001, De Onmogelijke Combinatie

lean en iso9001Je kunt ze zien als gezworen rivalen, alsof ze constant met elkaar in gevecht zouden zijn. Eigenlijk net zoals Batman vs. Bane in de nieuwste Hollywoodkraker “The Dark Knight Rises”.

Het gaat hier over de combinatie tussen lean en ISO9001, want die is eigenlijk toch onmogelijk? Want een flexibele organisatie gaat toch helemaal niet samen met een starre norm?

Of toch wel, valt er nog wat van elkaar te leren?

Lean en ISO9001, waarom niet?

De inleidende alinea hierboven voorspeld weinig goeds. Lean en ISO9001 worden namelijk vaak als tegenpolen van elkaar gezien en het samen implementeren van deze systemen zou dan ook erg onverstandig zijn.

Het klinkt eigenlijk ook wel logisch, lean staat bekend als een verbetersysteem om tot een flexibele en slanke organisatie te komen. Dit door alle mogelijke verspillingen te elimineren en te reduceren.

ISO9001 staat juist weer bekend om zijn inflexibiliteit, alles moet tenslotte tot in de details vastgelegd en beschreven worden. De norm heeft zelfs het imago van een papieren monster.

Hieronder de argumenten tegen samenwerking van beide systemen, met welke ben jij het eens?

    • ISO9001 legt alles vast, lean is te vrij
    • Lean is flexibel, ISO9001 is star
    • ISO 9001 bevat veel verspillingen
    • Lean is klantgericht, ISO 9001 richt zich puur intern
    • etc.

Lean en ISO9001, waarom toch wel?

Toch komen er de laatste jaren ook steeds meer aanhangers van het combineren van beide systemen. Verklaarbaar want veel bedrijven kunnen niet zonder ISO9001, het is een harde eis van klanten), maar toch wil men bezig blijven met lean. Dat klinkt toch onmogelijk?

Maar als we nu eens goed kijken naar de beginselen van beide systemen, gaat het dan echt niet samen.

Wat zijn de principes van lean?

    • Creeren van klantwaarde
    • Betrokkenheid management
    • Eliminatie van verspillingen
    • Flow en Pull
    • Medewerkers zijn je kapitaal
    • Streven naar perfectie

En die van ISO9001?

    • Klantgerichtheid
    • Leiderschap
    • Betrokkenheid van medewerkers
    • Procesbenadering
    • Systeembenadering van managen
    • Continue verbetering
    • Besluitvorming op basis van feiten
    • Win-win relatie met leveranciers

Ik denk dat je het nu wel door hebt ;) Als je naar de bovenstaande lijstjes kijkt blijken beide “rivalen” opvallend veel gemeen te hebben, ze vullen elkaar zelfs aan.

Een goed voorbeeld is standaardisatie. Standaardisatie helpt lean bij het behouden van verbeteringen, nou laat deze standardisatie juist een van de belangrijkste onderwerpen binnen de ISO norm zijn.

Hoe komt het dan dat er nog vaak wordt gedacht dat het hebben van een kwaliteitssysteem het introduceren van lean tegenwerkt?

Dat komt omdat men vaak het implementatie traject voorop stelt, terwijl het implementeren van lean en ISO9001 (of iedere andere norm/systeem/techniek) niet een doel opzich is. Want wanneer je met deze technieken aan de slag gaat vanuit het juiste doel – klantwaarde -, wordt het grotere verband tussen de beide systemen zichtbaar zoals in de bovenstaande lijstjes.

Tot slot

Hoe zit het bij jullie op het bedrijf? Zijn jullie al bezig met lean en hebben jullie daarnaast ook ervaring met ISO9001? Deel je ervaringen dan met de rest van ons en laat een reactie achter, ik zou het waarderen!

 

Geplaatst op by Rick Konings in Lean Manufacturing

5 comments on “Lean en ISO9001, De Onmogelijke Combinatie

  1. Edmond Nijssen on said:

    Oce technologies heeft al heel lang het ISO 9001 certificaat en koos sinds een jaar of twee geleden voor het concept lean.

    Onderdeel van lean is de gemba walk.
    De Gemba walk lijkt op een interne audit.
    Ik zoek kennis hoe je de gemba walk tevens kunt gebruiken als interne audit.

    • Rick Konings on said:

      Bedankt voor uw reactie! Wat zijn uw ervaringen met Lean en de gemba walk tot nu toe?
      De relatie tussen de gemba walk en de interne audit is inderdaad erg duidelijk en is zeker stof om over na te denken. Als vervolg op dit artikel zal ik binnenkort iets schrijven over praktische tips met Lean “vs” ISO 9001.

      Wellicht zijn er nu al andere lezers die hier op kunnen reageren en goede tips hebben?

  2. Lennart on said:

    De ISO norm verlang slechts 4x dat er iets schriftelijks is vastgelegd. Waar veel bedrijven de mist mee ingaan is dat alles schriftelijk wordt vastgelegd, en dat de norm wel verlangt dat wat je opschrijft ook zo gedaan wordt. Kortom, hierdoor wordt de norm als star ervaren.

  3. Martijn van Geffen on said:

    Interessante parallel van Edmond Nijssen tussen de Gemba Walk en een interne audit.

    Hoewel veel overlap, zit er tevens een groot verschil in, noem het, ‘mentaliteit’. Waar een Audit eerder een controlerend karakter heeft, is een Gemba Walk er meer op uit om gevoel, inzicht en betrokkenheid voor de problematiek te krijgen. Of zoals Wikipedia het omschrijft: “genba visits are not scripted or bound by what one wants to ask”. Dit in tegenstelling tot audits.

    Het contrast tussen ISO 9001 en Lean dat dit artikel stipuleert ziet men dus ook terug in deze beide ‘tools’. De vraag die bij mij dan ook op reist is in hoeverre de onderliggende tools van Lean en ISO 9001 te verenigen zijn en voor welk deel zij gezworen rivalen zijn.

    Een ervaring die ik recentelijk heb opgedaan is dat er voor Lean/6Sigma Improvement Projects nauwe proces documentatie nodig is die men vaak enkel in ISO 9001 gecertificeerde bedrijven aantreft. Echter (wederom het contrast) bleek de ISO 9001 documentatie zodanig strak te zijn dat er omwille van de flexibiliteit die aanleiding vormde voor het Lean/6sigma traject in veel gevallen omheen gewerkt werd.

    • Rick Konings on said:

      Hoi Martijn, bedankt voor het achterlaten van een reactie!

      Zoals je al zegt is en blijft het ongelofelijk lastig om Lean / Six Sigma met ISO 9001 te combineren, ondanks dat ze (deels) dezelfde doelen nastreven en de klant centraal zetten.

      Vaak heeft het ook gewoon te maken met de tijdslijn waarin beide implementaties plaatsvinden. Veel bedrijven zijn al jaren ISO 9001 gecertificeerd – op de rigide manier – en ervaren dit dus als verstikkend en belemmerend.

      Goed nadenken over wat je met beide wil bereiken is als organisatie het belangrijkste denk ik. Stel eerst je doelen duidelijk en zoek daar het juiste middel bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

15.751 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.