De Kracht Van Het A3 denken

A3 denken“A3 denken” hoor ik je zeggen? Nee, dit artikel gaat niet over een veelgebruikt papierformaat. En nee, dit artikel gaat ook niet over de (nog) niet bestaande snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam. Al zou ik daar in het kader van lean besluitvorming binnen de overheid best een artikel aan kunnen wijden, het plan ligt er namelijk al vanaf 1932 ;)

In dit artikel wil het ik hebben over een methode binnen lean manufacturing die staat voorzowel een manier van denken, een tool en een communicatiemiddel.

Daarnaast wil ik dit artikel combineren met mijn recensie over een boek in de Lean Universiteit Bibliotheek. Dit boek laat je in korte tijd kennis maken met een van de belangrijkste lessen die we van Toyota kunnen leren.

Dus wat houdt de Toyota manier van managen in en hoe past de Japanse autogigant dit toe?

En wat kunnen we hiervan leren?

Managing To Learn

Dit artikel heb ik niet geschreven als een op zichzelf staande tekst met wat tips & tricks zoals Toyota deze toepast. Ik heb dit artikel zoveel mogelijk laten samenhangen met mijn recensie van John Shook’s “Managing To Learn” van afgelopen week.

Over lean manufacturing en het toepassen daarvan is ontelbaar veel litarutuur te vinden, zelfs in het Nederlands. Maar waar ikzelf als student en stagiair – en met mij vele andere, van student tot verandermanager – nog altijd mee worstelden was de juiste manier om deze denkwijze over te brengen.

Het boek Managing To Learn zorgde bij mij voor een flink aantal “eye openers” op dat gebied! Mijn mening over de inhoud en uitwerking van dit boek zijn te vinden in mijn boekrecensie in de bibliotheek, maar in dit artikel wil ik verder ingaan op de toepasbaarheid van Shook’s gedachtegoed.

A3 denken

Zoals ik in de inleiding al aanhaalde houdt het gebruik van de A3 methodiek het midden tussen denkwijze, hulpmiddel en communicatiemiddel. Het zogenaamde A3 denken structureert het denkproces rondom kennis en verantwoordelijkheid binnen het procesverbeteren en brengt dus eigenlijk alle drie de vormen bij elkaar.

De dikgedrukte woorden hierboven kunnen dus  niet los van elkaar gezien worden. John Shook laat dat in zijn boek mooi naar voren komen in de relatie tussen de  management-trainee (deshi) en zijn sensei.

Procesverbeteren

Lean manufacturing draait in zijn kern natuurlijk om het verbeteren van processen en geeft hiervoor verschillende hulpmiddelen als Just in Time, Kanban en Glenday Sieve. Echter blijft een belangrijke kant van alle veranderprocessen in de praktijk vaak onderbelicht, want verandering is net zozeer menselijk als dat het procesmatig is.

Managing to Learn laat zien hoe ze binnen Toyota lean ‘managen’. Het gaat niet zozeer over methoden en technieken, maar meer over omgangsvormen en cultuur.

De cultuur binnen Toyota is dat iedereen zich bezig houdt met het oplossen van problemen, waar je je ook op de hiërarchische ladder begint. Eigen initiatief wordt beloond! Dit staat in groot contrast met veel traditionele denkwijze, waar iedereen doet wat de manager hem of haar heeft opgedragen.

Kennis en Communicatie

Zoals ik al zei houdt iedereen zich binnen Toyota bezig met het oplossen van problemen. Door de nieuwe werknemers meteen in het diepe te gooien – onder begeleiding natuurlijk! – leren ze door doen. En hier slaat Toyota eigenlijk twee vliegen in een klap.

Ten eerste ontwikkeld de nieuwe werknemer gevoel voor het oplossen van problemen. Hij leert ze herkennen, ziet verspillingen en gaat op een gestructureerde wijze aan de slag om tegenmaatregelen te ontwikkelen. Deze manier van Training On The Job werd grootschalig toegepast in de Verenigde Staten tijdens WOII en is daarna – ironisch genoeg – alleen overgenomen door de Japanners tijdens de wederopbouw.

En ten tweede worden de problemen waar de nieuwe werknemers mee aan de slag gaan op een gestructureerde manier opgelost. Daardoor is iedereen binnen Toyota bezig met het oplossing van problemen.

 

 

 

Geplaatst op by Rick Konings in Lean thinking, Lean Universiteit Bibliotheek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

15.673 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.