Wat Ik Stom Genoeg Ben Vergeten Te Vertellen, De Gemba

Gemba LeanIk heb in de tot nu toe korte periode van dit blog al verschillende onderwerpen rondom lean manufacturing behandeld.

Ik schreef bijvoorbeeld over welke waarde klanten van jouw bedrijf verwachten. En gaf ik je verschillende redenen om – hoe gek het ook klinkt – niet met lean te beginnen.

En toen ik gisteren mijn artikelen op de site nog een keer aan het doorlezen was, schrok ik eigenlijk. Ik vergat namelijk één van de – en zo niet dé – belangrijkste elementen binnen lean manufacturing, en dat probeer ik met deze post goed te maken.

Middelen zijn ook maar een middel

Wat ben ik dan vergeten te vertellen, hoor ik je nu denken?

En eigenlijk is het niet eens zo ingewikkeld, maar wel van levensbelang voor het slagen van een leanproject.

Zoals ik al zei heb ik verschillende artikelen gewijd aan methoden, technieken en modellen om lean manufacturing in een organisatie te implementeren. Maar zoals de tussenkop als zegt: “Middelen zijn ook maar een middel.”

Om een lean traject op de lange termijn te laten slagen in commitment van het management onmisbaar. Het management moet voelbaar ondersteuning geven aan de veranderingen. Dat klinkt makkelijk, maar in de praktijk blijkt dit de grootste oorzaak voor het falen van lean manufacturing.

Hoe moet het dan wel?

Go to the Gemba

Nee, het is niet weer het zoveelste modewoord voor managers. En nee, het is ook niet een of ander exotisch gerecht. Gemba is een woord dat geleend is uit het Japans en betekend zoveel als “de juiste plek”.

Hoe moeten we dat zien in het leanperspectief?

Vaak denken we (managers, verbeteraars, etc.) dat we wanneer er een probleem is, we wel weten waar de knelpunten zich bevinden. Vervolgens werken we een mooie oplossing uit, implementeren deze en komen tot de conclusie…

…dat er niets verbeterd is.

Wat is er fout gegaan? Na de introductie van de Gemba zou je het nu wel moeten weten.

De gemba is de plaats waar in het bedrijf waarde wordt gecreëerd, dus ook de plaats waar het probleem daadwerkelijk optreedt, op de werkvloer dus! Echter worden oplossingen vaak verzonnen achter een bureau, niet op de werkvloer, waardoor het werkelijke probleem gewoonweg niet herkend wordt, en al helemaal niet opgelost kan worden.

Voordat je een probleem werkelijk op kan lossen moet je het als het ware, nee letterlijk, voelen, ruiken, zien en horen. Zonder dat zul je nooit doordringen tot de kernoorzaken van het probleem. In het kader van continu verbeteren maken echte leanmanagers dan ook regelmatig een “Gemba-walk”. Een rondje door de fabriek waar zij op jacht zijn naar verspillingen en problemen, samen met de medewerkers, commitment heet dat ;)

Commitment

In het begin van dit artikel had ik het over commitment van het management. Als je als leidinggevende (vrijwel) nooit op de werkvloer (lees: Gemba) aanwezig bent, laat je dan zien dat je gedreven bent een lean traject tot een goed einde te brengen?

En hoe kun je dan in hemelsnaam verwachten dat de medewerkers op deze werkvloer wel gecommitteerd zijn voor de verbeteringen. Want tja: “Als mijn leidinggevende er ook geen energie insteekt, waarom ik dan wel?!”

Tot slot

Ik hoop dat ik je met dit artikel voldoende duidelijk heb kunnen maken dat lean niet slechts een toolbox vol middelen is. Maar dat het duidelijk leiderschap vereist, leiderschap dat aanwezig is op de Gemba!

Photo by: LauraLewis23

PS: Nog even kort… mijn nieuwe recensie komt volgende week online, waarschijnlijk maandag. Het ligt aardig in het verlengde van dit artikel en zal samengaan met een nieuwe blogpost.

Tot maandag!

Geplaatst op by Rick Konings in Lean thinking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

16.041 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.