Japanse vs. Nederlandse Stijl, De Cultuur Van Continu Verbeteren

continu verbeterenLean bestaat niet alleen uit een gereedschapskist met tools, methoden en technieken die kant-en-klaar binnen iedere organisatie geïmplementeerd kunnen worden. Organisaties die met grote halen snel thuis willen zijn kunnen dus maar beter niet aan Lean beginnen, dat gaat gewoon niet werken. Wat enorm belangrijk is bij het implementeren van Lean is het creëren van een cultuur van Continu Verbeteren. En wat veel bedrijven nog wel eens vergeten is dat cultuur iets is wat in je bedrijf leeft, wat je werknemers ervaren en niet datgene is wat je in je fancy verkoopbrochure zet. Want hoe gaan wij in Nederland eigenlijk om met cultuur binnen Lean projecten? En wat kunnen wij westerlingen leren van de Japanners? Toch nog een hoop denk ik zo ;) Lees snel verder!

Respect voor de werknemer

In deze tijd van crisis staan de kranten er vol mee, zo kwamen er onlangs nog berichten naar buiten over ontslagen bij Vodafone, Imtech en BAM. Geen leuk nieuws natuurlijk, zeker als je bij een van de ongelukkigen hoort! Hoe zit het nu met respect voor de werknemer in Nederland? En hoe doen ze dat in Japan?

Met respect voor de werknemer bedoel ik niet direct de ontslagverhalen van hierboven. Het gaat vooral om hoe een organisatie zijn werknemers ziet. Zijn werknemers bijvoorbeeld mensen die puur voor eigenbelang gaan en alleen naar hun werk komen omdat ze daarvoor betaald worden.

Of zijn werknemers mensen die zichzelf en het bedrijf waarvoor ze werken willen ontwikkelen en steeds verder groeien door andere te helpen en zo goed mogelijk hun best te doen.

Iedereen voelt natuurlijk intuitief aan de het laatste antwoord misschien wel eens het beste antwoord zou kunnen zijn. Maar toch handelen de meeste Nederlandse bedrijven hier nog helemaal niet naar, al zeggen ze vaak van wel!

Lean trajecten zijn er niet voor om mensen te ontslaan, met ontslagen bereik je namelijk geen constructieve verbeteringen en creëer je juist een cultuur van angst en egoïsme die je bij Lean niet wilt hebben.

Want wat gebeurt er denk je, als medewerkers zich maanden hebben ingezet voor het uitbannen van verspillingen in je processen – waardoor dit proces eigenlijk met minder mensen gerund kan worden – en vervolgens worden ze ontslagen?

Dan is bij volgende Lean verbeteringen natuurlijk niemand meer bereid om echt mee te werken! Ze worden naderhand toch ontslagen!

Hoe bizar dit ook klinkt, bij veel bedrijven gebeurt dit werkelijk! Hiermee verpest je een leuke werksfeer, bereik je geen langdurige verbeteringen en help je een cultuur van continu verbeteren naar de knoppen!

Cultuur van Continu Verbeteren

Hoe doen ze dat dan in Japan, die cultuur van continu verbeteren?

Zoals het vorige kopje al zei: Respect voor de werknemer!

En in Japan betekend dat respect veel meer dan in Nederland, namelijk dat een bedrijf zijn werknemers ziet als zijn belangrijkste bron van waarde, en dat de organisatie er ook alles aan doet om dit voor de werknemers duidelijk te maken.

Mensen hebben unieke talenten, vaardigheden en ervaring. Wanneer je als manager laat merken dat je deze eigenschappen onderschrijft en waardeert, zal je zien dat je werknemers bereid zijn om het beste van zichzelf te laten zien binnen de organisatie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het in de hiërarchie naar beneden delegeren van bevoegdheden en je medewerkers zeggenschap te geven.

Wanneer je mensen deze ruimte geeft ontstaat er geleidelijk een cultuur van continu verbeteren die enorm belangrijk is bij het slagen van Lean binnen een organisatie. Motiveer mensen continu, laat zien dat je ze waardeert en biedt ze alles wat ze maar nodig hebben om zichzelf en een cultuur van continu verbeteren te scheppen.

De Valkuil Van De Nederlandse Waardering

Waar wij als Nederlanders vooral bedacht op moeten zijn is de manier waarop wij onze werknemers op dit moment waarderen. De laatste jaren – en nu nog steeds wel – is er een hoop te doen om de bonussen binnen bedrijven. Meestal gaat het dan om de echte topmannen, maar ook in de lagere regionen van de organisatie moet je bedacht zijn op fouten.

Een cultuur van continu verbeteren moet namelijk ook terugkomen in je beloningsstructuur. Je wilt toch dat mensen samenwerken als een team, waarom dan mensen individueel belonen als een team goed presteert. Dat zal er op termijn juist voor zorgen dat mensen zich richten op hun individuele prestaties binnen de organisatie (want daar worden ze voor beloond) en niet op de algemene doelen van de organisatie.

Tot Slot

Zo zie je maar weer dat het tot een succesvol einde (dat kan natuurlijk niet, Lean kent geen einde, er is altijd wel wat te verbeteren ;) ) wil brengen, je uiterst voorzichtig moet omgaan met het grootste goed dat een bedrijf bezit, de werknemers.

Geplaatst op by Rick Konings in Lean thinking

3 comments on “Japanse vs. Nederlandse Stijl, De Cultuur Van Continu Verbeteren

  1. Peter Pijnen on said:

    Ik zou de taalfout opsporen

    • Rick Konings on said:

      Bedankt voor tip ;-)

      Voor zover ik zie (en de correctiemogelijkheden van MS Word) zijn ze eruit (toch?)

      Groeten,

      Rick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

15.032 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.