Visual management is een belangrijk onderdeel binnen Lean. Door problemen, resultaten, acties, projecten, voortgang, etc. etc. zichtbaar te maken is op ieder moment voor iedereen duidelijk hoe de zaken ervoor staan. Het is een uitstekend middel om als manager de vinger aan de pols te houden en samen met je medewerkers bewust bezig zijn met continu verbeteren. Maar wil Visual Management ook daadwerkelijk doeltreffend worden toegepast, dan is het noodzakelijk dat de informatie die je over wil brengen ook daadwerkelijk op de juiste manier gepresenteerd wordt. Eén aspect hiervan is de vraag of je dit handmatig op een whiteboard wil doen, of automatisch via een digitaal scherm. Lees dus snel verder voor Quicktip numero 5.
Zoals ik al zei hangt de effectiviteit van je communicatie met visual management samen met de keuze voor een “ouderwets” whitboard of een modern digitaal dashboard. Om je een beetje te helpen bij deze keuze heb ik een lijst met richtlijnen opgesteld, waaruit je kunt bekijken welke vorm van communicatie voor jouw doel het meest geschikt is.
Dus doe er je voordeel mee, deel dit met je collega’s (via onderstaande social media knoppen ) en help je organisatie vooruit. En heb je zelf nog aanvullingen, laat ze achter in de reacties! Ik hoor graag van je.
Visual Management, De Richtlijnen
Oorsprong van de data
Nauwkeurigheid van de informatie
Roept vragen op
Niveau van beheerders
Eigenaarschap
Kosten
Direct van van de werkvloer
Niet zeer nauwkeurig, wordt aangepast “on-the-go”
Ja, dat is juist het doel van het bord op de werkvloer
Laag, iedereen kan met tekst en kleuren overweg
Het bord van de werknemers op de vloer
Zeer laag
Invoering en analyse binnen ICT-systeem
Zeer nauwkeurig en accuraat
In mindere mate, meer ter kennisgeving en controle
Kennis van ICT-systemen noodzakelijk
Het bord vanuit het management
Hoge overhead